Ni växte organiskt med 6 procent i Nordamerika under 2016. Hur ser du på 2017?
”Jag bedömer att säkerhetsmarknaden i Nordamerika växer ungefär som 2016, det vill säga något över 4 procent. Vi har haft en bra tillväxt och ser inga skäl till att det inte ska fortsätta 2017.”
När Obamacare infördes fick ni jobba hårt för att omförhandla många kundkontrakt. Vilka effekter kan det bli för er del om Donald Trump rivet upp Obamacare?
”Det är ”vänta och se” som gäller. Den nya administrationen har inte klargjort hur ett nytt system skulle kunna se ut och Obamacare är en komplex lagstiftning som kräver en hel del arbete att förändra.”
I Europa har du flaggat för ett flertal olika faktorer som pressar tillväxten de närmaste kvartalen, innan en återhämtning kommer under andra halvåret. Vilka är de största hoten mot att den återhämtningen blir verklighet?
”Omvärlden är föränderlig, men jag tror att återhämningen i Europa sker under andra halvåret. När man tappar några större kontrakt så får man sätta extra tryck och försöka vinna några andra.”
Du brukar visa en trappa med högre marginaler ju högre upp i värdekedjan ni klättar. Följer ni er interna tidsplan eller har den stökiga situationen i Europa försenat planen?
”Lönsamhetstrappan håller och jag är nöjd med hur vi ökar andelen tjänster inom kompletta säkerhetslösningar och mer teknik. Inklusive förvärv växte vi med 56 procent i fjol. Vi är flera steg före våra konkurrenter och allt fler kunder efterfrågar också säkerhetslösningar som omfattar avancerad teknik eftersom det oftast leder till bättre säkerhet till lägre kostnad.”
Andelen säkerhetslösningar och elektronisk säkerhet har ökat till 16 procent av er försäljning. Förutsatt att ni inte gör förvärv, vilken ökningstakt är rimlig de närmaste åren?
”Jag väljer att inte sätta en siffra, men är övertygad om att vi kan fortsätta att öka försäljningen av säkerhetslösningar och elektronisk säkerhet i en hög takt även under de kommande åren, och att göra den till en betydande del av koncernens totala försäljning.”
(Intervjun gjordes av Martin Blomgren på Dagens Industri)