Årets informationssäkerhetskampanj leds, likt förra året, av MSB och Polisen med budskapet ”Tänk säkert – gör smarta saker säkra”. Kampanjen utgår från att utvecklingen av smarta, uppkopplade saker går snabbare än vad vi många gånger har kunskap för och vi ifrågasätter inte heller alltid om produkterna är säkra att använda på de sätt som vi använder dem. Om de smarta sakerna innehåller säkerhetsbrister kan de utnyttjas på olika sätt för att få tillgång till värdefull information såsom lösenord eller kortuppgifter. Därför har årets kampanj följande områden:
Kampanjen riktar sig till allmänheten och små företag med 0-10 anställda där privatliv och företagande hänger nära ihop. Gemensamt för målgruppen är att de är aktiva på nätet, de använder internet som en naturlig del av deras liv för att vara effektiva och vinna tid. Målet med kampanjen är att få människor ska stanna upp, reflektera och genom handfasta, tydliga och konkreta tips kunna vidta åtgärder för att säkrare uppkopplat liv.