Fokus för årets kampanj ligger på att uppmärksamma och skapa medvetenhet hos allmänheten för att skydda sin värdefulla information från nätfiske eller så kallad ”phishing” på nätet. MSB har nu lanserat ett antal webbinarier med Svante Werger, särskild rådgivare på MSB som moderator. I serien intervjuar Svante Polisen, Telia, Teknikföretagen, Svensk Handel och Svenskt Näringsliv för att ge tittarna kunskap och råd.
MSB lät undersöka allmänhetens beteende
Inför kampanjen lät MSB undersöka svenskarnas beteenden på nätet med en enkät som visade på att en fjärdedel oroade sig för att bli utsatta för IT-relaterad brottslighet. Enkäten följde upp förra årets undersökning med ett tillägg om Covid-19.
I ett pressmeddelande från MSB säger Marianne Rilde Björkman, informationssäkerhetsexpert på MSB. ”De vanligaste beteendeförändringarna i och med rådande situation med covid-19 är att vi är mer uppkopplade mot våra arbetsplatser, har videosamtal och att vi oftare handlar online. Därför är det illavarslande att trots vår ökade digitala närvaro inte verkar ha insett att man bör skaffa sig säkrare beteenden och rutiner. Gör man inte det ökar risken att man blir utnyttjad. Det första du ska bli bättre på är att säkra dina lösenord och noga granska mejl innan du klickar på länkar och bilagor.”
Årets teman i ”Tänk säkert” är:
- Säkra din väg in – Skydda dig mot nätfiske och skadlig kod
- Säkra dina lösenord
- Säkra dina kortuppgifter
- Säkra din företagsinformation
- Gör smarta saker säkra
Få mer information på msb.se/tanksakert